wtorek, 9 stycznia 2018

Pocztowa Kasa Oszczędności - warto ją zobaczyć



Pocztowa Kasa Oszczędności – Wiedeń Postsparkasse Wien

Architektonicznym celem Wiednia były dla nas również – Pawilon Secesji Josefa Marii Olbricha, Postsparkasse Otto Wagnera oraz Majolika House. Wszystkie trzy obejrzeliśmy a w poniższym artykule dowiesz się wiele o Pocztowej Kasie Oszczędności. I nie będzie to przepisanie treści z Wikipedii ale własna interpretacja tego co zobaczyliśmy podczas pleneru rysunkowego w Wiedniu w Sierpniu 2017.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pocztowa Kasa Oszczędności czyli przejście od secesji do modernizmu.


Na początek zdjęcie – tak prezentuje się ona z zewnątrz.

postsparkasse facade

Warto zwrócić uwagę na datę budowy 1904-1906 to na dwa lata przed tym kiedy Adolf Loos opublikował swoją książkę „Ornament i zbrodnia” . Mówił w niej, że oklejanie architektury detalem to marnotrawienie zasobów. Pracy człowieka i materiału. Zwracał uwagę, że i czas robotników jak i drogie ornamenty to zbędny wydatek.  W swoje książce napisał, że nowoczesny człowiek jest tak rozwinięty iż ornamentem gardzi.
Adolf Loos  miał powiedzieć o Otto Wagnerze :
" ... ale przed geniuszem Otto Wagnera zwijam żagle" Adolf Loos
Wagner jeszcze w projekcie kultowego dzieła secesji jakim jest Majolika House detalem nie gardził ;) Widać jednak że w tamtym czasie coś drgnęło. Trzydzieści minut na pieszo o tej kamienicy jest tzw Loos House czyli obiekt faktycznie pozbawiony detalu … prawie.

Wagner nie pozbywa się zupełnie detalu ale ewoluuje. A jego Postsparkasse jest w wielu miejscach rewolucyjna. To będę chciał pokazać wam na zdjęciach a nie potęgować opis którego nikt nie przeczyta. W międzyczasie zamieszczę zdjęcie, które obrazuje pewne niesamowite rozwiązanie  naprawdę robiące wrażenie.
 ------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------

Sztuka totalna i zastosowanie aluminium.

Jedną z innowacji wiedeńskiego architekta było zastosowanie aluminium. Widać to na poniższym przykładzie. Mocowania marmurowych płyt są aluminiowe a przynajmniej ich zewnętrzne nakładki. Takie zastosowanie detalu wróży już późniejszą szczerość konstrukcji. Tutaj detal jest ale wydobyty z praktycznego użycia. Zasłania faktyczne mocowania płyt do elewacji. Inwestor chciał żeby osiągnięto wrażenie stabilności i potęgi. Myślę, że się to udało.

detal secesyjny

Innym hasłem które możesz wiązać z tym budynkiem to słynne "gesamtkunst" czyli synteza sztuk lub sztuka totalna. Architekci secesyjni potrafili projektować nawet suknie żony żeby pasowała do architektury, mebla, wnętrza czy ilustracji w książce. Na poniższym zdjęciu jest wklejonych kilka detali
 Można by rzec , że każdy centymetr tego obiektu jest zaprojektowany. Zwracam uwagę na zastosowane aluminium. Nadanie mu takiej rangi jest bezprecedensowe.

Warto zaznajomić się z tymi słowami:
"Ten przełom jest jednak tak potężny, że nie możemy mówić o renesansie renesansu. Z tego ruchy narodziło się nowe". Otto Wagner

 Wnętrze hali - nowatorskie rozwiązanie dachu.

Jeżeli udało Ci się dotrzeć dotąd to jest szansa, że ten artykuł dokończysz. Bo ja nadal nie opisałem tego po co tam przyszliśmy. Jest tak, że prowadzę szkołę rysunku w Warszawie. I wkurza mnie jak ludzie rysują architekturę bez zrozumienia. Na naszych zajęciach forsujemy zasadę że powinno rozwijać się w sposób zrównoważony percepcję, wiedzę i rękę w rysunku.  Na szczęście udaje się nam zmotywować ludzi i do rysowania i oglądania własnym okiem. Fajnie, że wiele z tych osób wyciągnęło szkicowniki i zapisało rysunkowo to co zobaczyli.

wnętrze secesyjne

Bo to po co przychodzi się do Postsparkasse to wnętrze. Elewacja, choć zawiera wiele unikalnych rozwiązań jest w swoim charakterze klasyczna. Wnętrze już tak nie do końca. Owszem na siłę widzimy układ bazylikowy ale zupełnie się go tak nie odbiera. Raz, że światło pada zupełnie inaczej, dwa że detale są cieńsze trzy idea architektoniczna jest inna.
Bo przyjrzyj się uważnie - przez matowe szyby widzimy wyraźnie, że słupy wychodzą wyżej. Dokładnie tak ! Ten dach jest podwieszony linami do słupów które idą wyżej !!!
Otto Wagner zadbał o jeszcze jedno - dał szklaną podłogę z luksferów. Nad poniższym zdjęciem zatrzymaj się dłużej. Nie scrolluj go za szybko ... poczuj tę architekturę.

hala kasowa
Dach hali kasowej wisi na podporach. Jeszcze w secesyjnym stylu jest wygięty. Przepięknie gra tu szkło z filigranową konstrukcją . Wcześniej były zarówno konstrukcje podwieszone - mosty jak i szklane dachy - Crystal Palace. Dopiero Wagner w swoim projekcie połączył je razem. Co prawda dach który tu mamy był poprawiany ale nadal robi ogromne wrażenie. Wagnerowska idea nadal jest czytelna. My nie czujemy tu ciężaru. To wszystko jest subtelne i lekkie. Trzeba tam być żeby to poczuć bo na zdjęciach czuć tylko trochę. Jeżeli będziesz w Wiedniu to koniecznie odwiedź Postsparkasse.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Przygotowaliśmy dla Ciebie videotutoriale - kliknij ten link
-------------------------------------------------------------------------------------------

Podsumowanie - galeria zdjęć z podpisami


pocztowa kasa osczędności
Ujęcie prostopadłe do osi hali.
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszych zajęć z (nie tylko) nauki rysunku to zapraszamy
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
secesyjny kształt
Subtelna gra światła-cienia-krzywej linii i konstrukcji

wiedenska secesja
Wejście frontowe do Postsparkasse
I na koniec perełka. Anioły dłuta Othmara Schimkovitza. Cudowny detal secesyjny.

secesyjna rzeźba

Dziękuję za uwagę
 autor:  Wojciech Domińczak.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł to zostaw proszę komentarz ze swoimi odczuciami co do prezentowanego budynku. Uwierz lub nie ale bardzo nam to pomaga.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Dlaczego warto szkicować - z bloga nauki rysunku w Krakowie
---------------------------------------------------------------------------------------------
 Gdybyś chciał (wirtulanych) darmowych lekcji rysunku - kliknij.
---------------------------------------------------------------------------------------------



4 komentarze:

  1. Mi czegoś brakuje w tym wnętrzu. Dach rzeczywiście niesamowity, ale ta biała ściana z wejściami mnie przygnębia. Gdy opuszczam wzrok ze szklanego sufitu, lekkiego i ogromnego zarazem, czuję zatrzymanie i myślę "spodziewałam się czegoś innego". Co prawda gdy powiększyłam zdjęcie dostrzegłam pewne subtelne detale, a w rzeczywistości też odebrałabym to inaczej, ale przydałby się według mnie jakiś mocniejszy akcent na złączeniu sufitu ze ścianą.
    Intryguje mnie też co jest pod luksferami na podłodze? One są z przezroczystego szkła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Fajnie, że piszesz swoje spostrzeżenia. Szkło jest nie do końca przezroczyste Panie mogą chodzić w spódnicach co okazało się mankamentem w Sądach na pl. Krasińskich. Dotyczy szklanych mostków ;)

      Usuń
  2. Super artykuł, czekam na więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super artykuł, czekam na więcej :)

    OdpowiedzUsuń