Pocztowa Kasa Oszczędności – Wiedeń Postsparkasse Wien
Architektonicznym celem Wiednia były dla nas również – Pawilon Secesji Josefa Marii Olbricha, Postsparkasse Otto Wagnera oraz Majolika House. Wszystkie trzy obejrzeliśmy a w poniższym artykule dowiesz się wiele o Pocztowej Kasie Oszczędności. I nie będzie to przepisanie treści z Wikipedii ale własna interpretacja tego co zobaczyliśmy podczas pleneru rysunkowego w Wiedniu w Sierpniu 2017.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pocztowa Kasa Oszczędności czyli przejście od secesji do modernizmu.
Warto zwrócić uwagę na datę budowy 1904-1906 to na dwa lata
przed tym kiedy Adolf Loos opublikował swoją książkę „Ornament i zbrodnia” .
Mówił w niej, że oklejanie architektury detalem to marnotrawienie zasobów.
Pracy człowieka i materiału. Zwracał uwagę, że i czas robotników jak i drogie
ornamenty to zbędny wydatek. W swoje
książce napisał, że nowoczesny człowiek jest tak rozwinięty iż ornamentem
gardzi.
Adolf Loos miał powiedzieć o Otto Wagnerze :
Adolf Loos miał powiedzieć o Otto Wagnerze :
" ... ale przed geniuszem Otto Wagnera zwijam żagle" Adolf Loos
Wagner jeszcze w projekcie kultowego dzieła secesji jakim
jest Majolika House detalem nie gardził ;) Widać jednak że w tamtym czasie coś
drgnęło. Trzydzieści minut na pieszo o tej kamienicy jest tzw Loos House czyli
obiekt faktycznie pozbawiony detalu … prawie.
Wagner nie pozbywa się zupełnie detalu ale ewoluuje. A jego
Postsparkasse jest w wielu miejscach rewolucyjna. To będę chciał pokazać wam na
zdjęciach a nie potęgować opis którego nikt nie przeczyta. W międzyczasie
zamieszczę zdjęcie, które obrazuje pewne niesamowite rozwiązanie naprawdę robiące wrażenie.
------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------
Sztuka totalna i zastosowanie aluminium.
Jedną z innowacji wiedeńskiego architekta było zastosowanie aluminium. Widać to na poniższym przykładzie. Mocowania marmurowych płyt są aluminiowe a przynajmniej ich zewnętrzne nakładki. Takie zastosowanie detalu wróży już późniejszą szczerość konstrukcji. Tutaj detal jest ale wydobyty z praktycznego użycia. Zasłania faktyczne mocowania płyt do elewacji. Inwestor chciał żeby osiągnięto wrażenie stabilności i potęgi. Myślę, że się to udało.
Innym hasłem które możesz wiązać z tym budynkiem to słynne "gesamtkunst" czyli synteza sztuk lub sztuka totalna. Architekci secesyjni potrafili projektować nawet suknie żony żeby pasowała do architektury, mebla, wnętrza czy ilustracji w książce. Na poniższym zdjęciu jest wklejonych kilka detali
Można by rzec , że każdy centymetr tego obiektu jest zaprojektowany. Zwracam uwagę na zastosowane aluminium. Nadanie mu takiej rangi jest bezprecedensowe.
Warto zaznajomić się z tymi słowami:
Bo to po co przychodzi się do Postsparkasse to wnętrze. Elewacja, choć zawiera wiele unikalnych rozwiązań jest w swoim charakterze klasyczna. Wnętrze już tak nie do końca. Owszem na siłę widzimy układ bazylikowy ale zupełnie się go tak nie odbiera. Raz, że światło pada zupełnie inaczej, dwa że detale są cieńsze trzy idea architektoniczna jest inna.
Bo przyjrzyj się uważnie - przez matowe szyby widzimy wyraźnie, że słupy wychodzą wyżej. Dokładnie tak ! Ten dach jest podwieszony linami do słupów które idą wyżej !!!
Otto Wagner zadbał o jeszcze jedno - dał szklaną podłogę z luksferów. Nad poniższym zdjęciem zatrzymaj się dłużej. Nie scrolluj go za szybko ... poczuj tę architekturę.
Dach hali kasowej wisi na podporach. Jeszcze w secesyjnym stylu jest wygięty. Przepięknie gra tu szkło z filigranową konstrukcją . Wcześniej były zarówno konstrukcje podwieszone - mosty jak i szklane dachy - Crystal Palace. Dopiero Wagner w swoim projekcie połączył je razem. Co prawda dach który tu mamy był poprawiany ale nadal robi ogromne wrażenie. Wagnerowska idea nadal jest czytelna. My nie czujemy tu ciężaru. To wszystko jest subtelne i lekkie. Trzeba tam być żeby to poczuć bo na zdjęciach czuć tylko trochę. Jeżeli będziesz w Wiedniu to koniecznie odwiedź Postsparkasse.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Przygotowaliśmy dla Ciebie videotutoriale - kliknij ten link
-------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszych zajęć z (nie tylko) nauki rysunku to zapraszamy
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
I na koniec perełka. Anioły dłuta Othmara Schimkovitza. Cudowny detal secesyjny.
Dziękuję za uwagę
autor: Wojciech Domińczak.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł to zostaw proszę komentarz ze swoimi odczuciami co do prezentowanego budynku. Uwierz lub nie ale bardzo nam to pomaga.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Dlaczego warto szkicować - z bloga nauki rysunku w Krakowie
---------------------------------------------------------------------------------------------
Gdybyś chciał (wirtulanych) darmowych lekcji rysunku - kliknij.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Innym hasłem które możesz wiązać z tym budynkiem to słynne "gesamtkunst" czyli synteza sztuk lub sztuka totalna. Architekci secesyjni potrafili projektować nawet suknie żony żeby pasowała do architektury, mebla, wnętrza czy ilustracji w książce. Na poniższym zdjęciu jest wklejonych kilka detali
Można by rzec , że każdy centymetr tego obiektu jest zaprojektowany. Zwracam uwagę na zastosowane aluminium. Nadanie mu takiej rangi jest bezprecedensowe.
Warto zaznajomić się z tymi słowami:
"Ten przełom jest jednak tak potężny, że nie możemy mówić o renesansie renesansu. Z tego ruchy narodziło się nowe". Otto Wagner
Wnętrze hali - nowatorskie rozwiązanie dachu.
Jeżeli udało Ci się dotrzeć dotąd to jest szansa, że ten artykuł dokończysz. Bo ja nadal nie opisałem tego po co tam przyszliśmy. Jest tak, że prowadzę szkołę rysunku w Warszawie. I wkurza mnie jak ludzie rysują architekturę bez zrozumienia. Na naszych zajęciach forsujemy zasadę że powinno rozwijać się w sposób zrównoważony percepcję, wiedzę i rękę w rysunku. Na szczęście udaje się nam zmotywować ludzi i do rysowania i oglądania własnym okiem. Fajnie, że wiele z tych osób wyciągnęło szkicowniki i zapisało rysunkowo to co zobaczyli.Bo to po co przychodzi się do Postsparkasse to wnętrze. Elewacja, choć zawiera wiele unikalnych rozwiązań jest w swoim charakterze klasyczna. Wnętrze już tak nie do końca. Owszem na siłę widzimy układ bazylikowy ale zupełnie się go tak nie odbiera. Raz, że światło pada zupełnie inaczej, dwa że detale są cieńsze trzy idea architektoniczna jest inna.
Bo przyjrzyj się uważnie - przez matowe szyby widzimy wyraźnie, że słupy wychodzą wyżej. Dokładnie tak ! Ten dach jest podwieszony linami do słupów które idą wyżej !!!
Otto Wagner zadbał o jeszcze jedno - dał szklaną podłogę z luksferów. Nad poniższym zdjęciem zatrzymaj się dłużej. Nie scrolluj go za szybko ... poczuj tę architekturę.
Dach hali kasowej wisi na podporach. Jeszcze w secesyjnym stylu jest wygięty. Przepięknie gra tu szkło z filigranową konstrukcją . Wcześniej były zarówno konstrukcje podwieszone - mosty jak i szklane dachy - Crystal Palace. Dopiero Wagner w swoim projekcie połączył je razem. Co prawda dach który tu mamy był poprawiany ale nadal robi ogromne wrażenie. Wagnerowska idea nadal jest czytelna. My nie czujemy tu ciężaru. To wszystko jest subtelne i lekkie. Trzeba tam być żeby to poczuć bo na zdjęciach czuć tylko trochę. Jeżeli będziesz w Wiedniu to koniecznie odwiedź Postsparkasse.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Przygotowaliśmy dla Ciebie videotutoriale - kliknij ten link
-------------------------------------------------------------------------------------------
Podsumowanie - galeria zdjęć z podpisami
Ujęcie prostopadłe do osi hali. |
Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszych zajęć z (nie tylko) nauki rysunku to zapraszamy
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Subtelna gra światła-cienia-krzywej linii i konstrukcji |
Wejście frontowe do Postsparkasse |
Dziękuję za uwagę
autor: Wojciech Domińczak.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł to zostaw proszę komentarz ze swoimi odczuciami co do prezentowanego budynku. Uwierz lub nie ale bardzo nam to pomaga.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Dlaczego warto szkicować - z bloga nauki rysunku w Krakowie
---------------------------------------------------------------------------------------------
Gdybyś chciał (wirtulanych) darmowych lekcji rysunku - kliknij.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Mi czegoś brakuje w tym wnętrzu. Dach rzeczywiście niesamowity, ale ta biała ściana z wejściami mnie przygnębia. Gdy opuszczam wzrok ze szklanego sufitu, lekkiego i ogromnego zarazem, czuję zatrzymanie i myślę "spodziewałam się czegoś innego". Co prawda gdy powiększyłam zdjęcie dostrzegłam pewne subtelne detale, a w rzeczywistości też odebrałabym to inaczej, ale przydałby się według mnie jakiś mocniejszy akcent na złączeniu sufitu ze ścianą.
OdpowiedzUsuńIntryguje mnie też co jest pod luksferami na podłodze? One są z przezroczystego szkła?
Dzięki za komentarz. Fajnie, że piszesz swoje spostrzeżenia. Szkło jest nie do końca przezroczyste Panie mogą chodzić w spódnicach co okazało się mankamentem w Sądach na pl. Krasińskich. Dotyczy szklanych mostków ;)
UsuńSuper artykuł, czekam na więcej :)
OdpowiedzUsuńSuper artykuł, czekam na więcej :)
OdpowiedzUsuń